dimarts, 19 de gener del 2016

Amanida de tonyina en escabetx amb gambes rosades i la visita a l'Espai Tonyina

Dissabte 12 de desembre una colla de privilegiats vam poder gaudir d'una interessant visita a l'Espai tonyina d'Arenys de Munt. Una empresa familiar que neix d'una gent emprenedora amb parada a la Boqueria. Comença el negoci l'any 1936 al mercat de la Boqueria, d'allà s'instal·len a  Mercabarna ja com a productors i ara fa 3 anys a Arenys...però ja se'ls fa petita. Exporten a arreu, de fet només un 10% de la la seva producció es consumeix a l'Estat Espanyol. La facturació no és petita, entre 50 i 60 milions d'euros, que es diu aviat.

A la web de Frime, així es diu l'empresa, es defineixen així:

"FRIME HOLDING COMPANY neix el 2015 com a culminació del projecte inicial de FRIME, nascuda el 1977 com una empresa familiar amb arrels al mercat de la Boqueria i sempre amb dues referències clares: la qualitat i el servei.

Les nostres especialitats són la tonyina i el peix espasa, tot i que també produïm marlí i semiconserva.

En l’actualitat, FRIME HOLDING COMPANY compta amb 200 treballadors repartits entre les diverses empreses del grup: Coses de Casa Nostra, FRIME, FRIME3 i Espai Tonyina.

La seu central es troba a Arenys de Munt, tot i que també tenim seus a Barcelona (Mercabarna), Vigo, França i Portugal. També estem presents al Mercat Central del Peix, on cada nit arribem a tots els peixaters.

FRIME HOLDING COMPANY exporta a més de 25 països de tot el món amb volums de negoci de 80 milions de dòlars anuals"

A la botiga gourmet que tenen prop de la fàbrica ens van rebre l'Àlex (la cap) i en Marc, els responsables de compres i moltes coses més. La visita va començar a la planta on treballen al peix i va acabar a l’espai de Cuina on fan els elaborats.

La primera part va constar de la visita guiada a la planta i explicació, tant de Frime, com d’Espai Tonyina, com de la tonyina i els túnids …. En Marc va ser el nostre guia i ens va explicar amb detall com funciona l'empresa i ho va fer de manera molt didàctica i entenedora.
Per temes de seguretat alimentària i higiènica han de tenir registre de les persones que visiten la planta i són molt estrictes en aquest sentit. Tampoc es poden fer fotos, ni gravar dins de les plantes de producció. De fet, abans d'entrar ens vam haver de vestir amb bata, peücs i barret de plàstic, estàvem la mar de monos.

En segon lloc vam visitar la planta de sushi on  ja vam poder fer fotos i gravar, tenen tota mena de màquines per elaborar el sushi, des de l'arrossera fins a la talladora de makis. La més curiosa la que fa les boles d'arròs, boles uniformes en pes i forma.

Un cop acabada la visita ens van oferir un càtering de sushi molt bo i productes de cinquena gamma, marca Salvador, que també pertany a Espai Tonyina. El bacallà per exemple era excel·lent.

Quan ja marxàvem ens van repartir un lot generós amb els seus productes congelats amb la intenció que poguéssim cuinar-los i provar-los a casa.

A casa ja hem provat les broquetes de tonyina i de peix espasa i les hamburgueses de tonyina. Ahir per sopar las vam fer a la planxa, per tastar-ne el sabor sense massa embolcall, tot i que vaig preparar una reducció de salsa de soja i sucre morè que hi anava la mar de bé.

El  bacallà esqueixat tinc clar que el preparo al estil del meu pare, amb all, oli verge extra i un xic de Pimentón de la Vera.

I la meva proposta amb la tonyina és una amanida amb tonyina en escabetx, una amanida que vaig aprendre de la Lola.

Ingredients per 4 persones

Per l'amanida

Canonges
Panses i pinyons

Tallem la tonyina a tires d'un dit de gruix. Pelem i tallem a rodanxes la pastanaga i la ceba a llunes. Amb el pelador treiem unes tires de pell de la taronja.

Posem oli dins una paella i a foc viu marquem la tonyina prèviament salada, la reservem. Afegim una mica més d'oli i sofregim la ceba amb sal. Quan sigui transparent i afegim la pastanaga i la sofregim també.

Aboquem la pastanaga i la verdura dins un pot de terrissa i hi afegim el pebre, la fulla de llorer, la pell de taronja i la sal. Tot seguit amanim amb pimentón, hi posem l'aigua i el vinagre i remenem. Afegim la tonyina i la submergim.

Deixem reposar 12 hores.

Emplatem l'amanida:

Primer els canonges, la ceba i la pastanaga escorreguda al voltant (compte amb el pebre), per sobre les panses i els pinyons torrats i per acabar la tonyina. Amanim amb oli d'oliva arbequina verge extra. Aprofitant que també tenim gambes rosades les he passa' per la planxa i les he posat al capdamunt.

Tinc pendent el bacallà...anirem pensant una recepta bona....de moment dir-vos que simplement bullint col i patata i col·locant el bacallà amb la pell mirant a munt els darrers 5 minuts de cocció, teniu un plat que , amb allioli, està per morir-se.

Als blogs de la colla hi trobareu un munt de propostes molt sucoses:
Amanida de llenties i bacallà cru
Bacallà confitat amb embolcall de poma
Tonyina fumada amb escalivada

1. uf, quin escabetx més bo! Tinc debilitats pels escabetxos de peix blau, i amb aquesta tonyina suau de l'espai tonyina segur que li va bé afegir-hi la potència de l'escabetx. Molt ben trobat! Petons.

1. Gràcies Marina, jo també sóc molt fan dels escabetxos, cada dia més.

2. Saps que m'encanten els escabetxos?? :) Aquest de tonyina és de llagrimeta, que bo! Gràcies per venir a la trobada i explicar-ho al blog. Una abraçada!

1. Gràcies Nuni, pel comentari i per organitzar la trobada.

Ens agrada saber la teva opinió, gràcies pel teu comentari.